Doposud málo známý Francouz Simon Pagenaud se minulou neděli postaral o 18. triumf týmu velkého „amerického Commendatora“ Rogera Penskeho v Indianapolisu. O tradiční Borg-Warner-Trophy se bojovalo až do posledního metru a první čtyři dojeli v rozmezí 0,9s.
Polesetter Pagenaud předvedl 350.000 nadšeným fandům výborný start do 103. vydání tradičního závodu v Indianapolisu a od začátku honičky na 500 mil udával tempo špičkové skupiny. V té se dlouho nacházeli i jeho týmoví kolegové Josef Newgarden a Will Power. Dobré vyhlídky zabránit triumfu týmu Penske si ovšem dlouho udržovali i Ed Carpenter (vlastní stáj) a Alexander Rossi startující za organizaci Michaela Andrettiho.
Hůře se dařilo evrospkým debutantům. Bývalý pilot F1 Marcus Ericsson havaroval při vjezdu do boxů a i současný jezdec F2 Jordan King ztratil své naděje při výměně pneumatik: přejel jednoho ze svých mechaniků!
První z jezdců, kteří okusili tvrdost zdi okruhu byl Kaliforňan Kyle Kaiser. Jezdec, který ještě před týdnem v kvalifikaci vyřadil velkého Fernanda Alonsa, roztříštil vůz Juncos Racingu ve třetí zatáčce.
Ve vyrovnaném závodě se nikdo nedokázal odpoutat od zbytku pole a musely rozhodnout maličkosti v závěrečné fázi. Bylo sice očividné, že výborné karty má bývalý jezdec GP2 Alexander Rossi, vítěz Indianapolisu z roku 2016 však ztratil hodně času při jedné ze zatávkách v boxech, kdy nefungovalo čerpací zařízení.
Rozhodnutí přineslo posledních 25 kol po pátém a posledním čerpání paliva a výměně pneumatik. Pagenaud vedl o 3s před Rossim, Američan ale neměl problém Francouze dotáhnout. Právě od něj převzal vedení, když se 23 kol před cílem postarali Bourdais s Rahalem o největší havárii závodu. Bylo velkým štěstím, že oba točící se vozy netrefil nikdo z ostatních, při pokusu o vyhnutí ovšem kolidovali i Rosenqvist a Veach. Třetí a čtvrtou zatáčku blokovaly trosky, závod byl proto přerušen.
Po úklidu se šlo dle „amerického vzoru“ do velkého ostrého finiše jen na 13 kol v pořadí Rossi, Pagenaud, Carpenter, Newgarden, Sato a Daly. Pagenaud předvedl nejlepší re-start a převzal vedení, kolega Newgarten se posunul na třetí pozici. Byli to ale především Pagenaud s Rossim, kteří měli koncem největší rezervy a nejlepší strategii. Několikrát se vystřídali na špičce a na předposlední kolo si Francouz připravil svůj rozhodující úder, po kterém před sebe Rossiho již nepustil. Cílem prolétl žlutý projektyl týmu Penske (pro sponsora Johna Menarda to byl po 40 letech snažení první triumf v Indy!) o 0,2s před Rossiho vozem, v jehož závětří se nacházel výborně finišující Japonec Takuma Sato.
Simon Pagenaud, který před lety neviděl v dalším působení v Evropě budoucnost a odešel hledat štěstí na americkou scénu, se tím zařadil mezi velká jména jako Mark Donohue, Rick Mears nebo Al Unser sr. aby se postaral o rekordní 18. vítězství stáje Rogera Penskeho – a to přesně 50 let po první účasti Penskeho týmu v tomto podniku.
Výsledek 103. vydýní 500 mil v Indianapolisu:
- Simon Pagenaud, Penske-Dallara-Chevrolet
- Alexander, Rossi, Andretti-Dallara-Honda
- Takuma Sato, RLL-Dallara-Honda
- Josef Newgarden, Penske-Dallara-Chevrolet
- Will Power, Penske-Dallara-Chevrolet
- Ed Carpenter, Carpenter-Dallara-Chevrolet
- Santino Ferrucci, Coyne-Dallara-Honda
- Ryan Hunter-Reay, Andretti-Dallara-Honda
- Tony Kanaan, Foyt-Dallara-Honda
- Conor Daly, Andretti-Dallara-Honda
Text a foto: Roman Klemm