Při prvním podniku špičkově obsazeného evropského šampionátu F-Regional se v sobotu zcela nečekaně prosadil norský debutant Martinius Stenshorne. Nedělní závod, který zmařilo 5 neutralizací, připadl Nizozemci Kasovo Haverkortovi.
32 pilotů neuvěřitelně našlapaného šampionátu „Formula Regional Championship by Alpine“ (dříve Formule Renault) mělo dosti příležitostí, připravit se na sezonu 2023: během posledního měsíce se testovalo v Barceloně, Le Castelletu a v Monze. Nejvýrazněji se při tom předvedl brazilský junior Ferrari, Rafael Camara. V Imole měl on a jeho soupeři poprvé možnost, svou skutečnou formu naostro potrvdit.
Sobotní závod: Z ničeho nic – Stenshorne
Nejlepším časem páteční kvalifikace překvapil Norský rookie Martinius Stenshorne (R-Ace) před hvězdou F4 sezony 2022, domácím talentem Kimi Antonellim (Prema), Rafaelem Camarou (Prema), dalším překvapením Mexičanem Santiago Ramosem (RPM), Španělem Lorenzem Fluxou (Prema) a Nizozemcem Kasem Haverkortem (Van Amersfoort). Syn rakouského ex-pilota F1 Alexandra Wurze, Charlie stačil jen na 22. pozici, pro Emersona Fittipaldiho juniora a nový tým Sainteloc začalo „dobrodružství F-Regional“ vystřízlivěním v podobě 25. startovního místa.
Na startu sobotního závodu se Stenshorne nenechal nikým překvapit a vedl před Antonellim, Camarou, Fluxou a Haverkortem. Kdo čekal, že se hvězdný Antonelli během několika kol s lídrem vypořádá, ten špatně odhadl výbornou Stenshornovu formu. Norský talent si na trojici vozů Prema rychle vybudoval 2sekundový náskok a ten s přehledem držel až do zcela bezdůvodné neutralizace (Polák Bilinski odstavil svůj vůz daleko za záchytnou zónou) 8 minut před koncem. Na Stenshornově převaze nic nezměnil ani re-start. Závod skončil předčasně kvůli vozu Mediny ve štěrku a beze změn pořadí na předních místech. Fittipaldi se propracoval kupředu na 19. pozici.
1. Martinius Stenshorne, R-ace
2. Andrea Kimi Antonelli. Prema
3. Rafel Camara, Prema
4. Lorenzo Fluxa, Prema
5. Kas Haverkort, Van Amersfoort
6. Tim Tramnitz, R-ace
Nedělní závod: Parodii na pojem „závod“ vyhrál Haverkoort
Pole-position nedělního závodu patřila aktuálně největší německé naději Timovi Tramnitzovi z týmu R-ace. Chlapec z Hamurgu se kvalifikoval před silným Haverkortem, Camarou, Joshuem Dufekem (Van Amersfoort), sobotním vítězem Stenshornem a Nikhilem Borjou (Trident). Kimi Antonelli kvůli technickému problému nestartoval.
Nejlepší startovní reakci předvedl Kas Haverkort. V první šikaně byl před Tramnitzem, Bohrou a Stenshornem. Moc déle se za ostrého tempa ovšem nedostali – po nehodě Dufeka s Camarou se totiž neutralizovalo. Třetina závodu tím byla ztracena, což Haverkortovi jistě málo vadilo. Restart se mu poté vydařil výborně a společně s Tramnitzem ujeli Stenshornovi, který se stačil posunout před Bohru, ještě, než se neutralizovalo znovu: v Tose se srazili Durksen s Giustim… Do poločasu závodu se tedy závodilo pouze necelá tři kola – jaká to fraška… Problémem roku 1995 „okleštěného“ autodromu v Imole je, že nabízí jen jediné místo k předjetí – první šikanu. Tam ovšem končí většina takových pokusů nehodou, což v moderním sportu vede k neutralizacím. Začarovaný řetěz, který vylučuje opravdové závodění.
A „Formula Safety-Car“ našla svého pokračování hned několik sekund po druhém re-startu: v boji o druhé místo s týmovým kolegou Stenshornem vyletěl do štěrku Tramnitz… Další re-start vedl jen k další neutralizaci, když svůj vůz poškodil a odstavil Bilinski. A tak musel Haverkort již jen jedinkrát překvapit při re-startu Stenshorna, objet ještě jednou Autodromo di Imola – a mohl se kvůli vypršení předepsaného času radovat z vítěztsví v trapném závodě před překvapením víkendu Stenshornem a Bohrou. Pro exoty Zagazetu z Peru a Mexičana Ramose znamenaly pozice 5 a 6 za Bernierem nejlepší výsledky kariér. Charly Wurz (11.) a Emerson Fittipaldi jr. (19.) si na podobné úspěchy ještě musejí počkat…
1. Kas Haverkort, Van Amersfoort
2. Martinius Stenshorne, R-ace
3. Nikhil Bohra, Trident
4. Victor Bernier, MP
5. Matias Zagazeta, R-ace
6. Santiago Ramos, RPM
Text a foto: Roman Klemm